D66 vs. SP

Net als D66 is de SP een sociale partij. Ook vinden we allebei goed onderwijs en goede zorg belangrijk. Maar er zijn duidelijke verschillen.

Winkeltijden

Volgens de SP mogen winkeliers en horecaondernemers niet zelf hun openingstijden bepalen. D66 vindt dat het afgelopen moet zijn met deze gekkigheid. Ondernemers weten beter dan de gemeente wanneer mensen willen winkelen. D66 wil dat zij dit zelf mogen bepalen.

Zorg

Het Nederlandse zorgstelsel wordt door internationale onderzoekers erkend als het beste zorgstelsel in Europa. De SP wil het hele zorgstelsel overhoop halen en bepaalde zaken invoeren die in het verleden leidden tot een tweedeling in de samenleving.

Onderwijs

De SP wil kosten wat het kost kleine scholen openhouden met financiƫle steun van de gemeente. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Scholen bepalen zelf wanneer ze sluiten of open blijven. Als scholen samen kunnen gaan is D66 daar een voorstander van.

Leegstand centrum Winschoten

Omdat er nu leegstand is in de winkelstraat wil D66 dat de gemeente gaat inzetten op het inkrimpen van het reguliere winkeloppervlakte om meer ruimte te bieden voor publiekstrekkers zoals een outletcentrum. De SP wil het centrum uitgestrekt houden waardoor er dus veel winkelpanden leegstaand blijven.

D66 vs. CDA

D66 vs. PvdA