D66 vs. ChristenUnie

D66 en de ChristenUnie zijn op het eerste gezicht twee totaal verschillende partijen. Op landelijk niveau zie je dat er een goede samenwerking tot stand is gekomen en dat is op basis van de raakvlakken tussen beide partijen. Zo willen we allebei een transparante overheid en vinden burgerinitiatieven belangrijk. Echter zijn er ook verschillen.

Winkeltijden

Volgens de ChristenUnie mogen winkeliers en horecaondernemers niet zelf hun openingstijden bepalen. D66 vindt dat het afgelopen moet zijn met deze gekkigheid. Ondernemers weten beter dan de gemeente wanneer mensen willen winkelen. D66 wil dat zij dit zelf mogen bepalen.

Conservatief

De ChristenUnie is zoals de naam het al zegt: een christelijke partij. De uitgangspunten voor het beleid zijn gebaseerd op de Bijbel. D66 gelooft in de eigen kracht van het individu: iedereen is in staat om eigen keuzes te maken. D66 is een vrijzinnige partij en is van mening dat iedereen zichzelf kan zijn. Zo mag volgens de ChristenUnie een ambtenaar een inwoner weigeren te helpen op basis van zijn overtuigingen. D66 is van mening dat iedereen, man of vrouw, LHBTI of geen LHBTI en gelovig of niet gelovig, gelijk is.

D66 vs. CDA

D66 vs. PvdA