Standpunten overzicht

Sport

Sport is goed voor de gezondheid. Het leert je samenwerken, vergroot je sociale netwerk en helpt je om doelen na te streven. Sport leert je verliezen, maar ook winnen. Sport is kortom erg belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling.

Uitgangspunt van D66 is dat altijd gestreefd wordt naar zelfredzaamheid van verenigingen en andere sportaanbieders. Waar nodig dient de gemeente verenigingen te ondersteunen om de zelfredzaamheid te vergroten. Gemeentes hebben een (financieel) aandeel in het bouwen van een accommodatie en een verantwoordelijkheid in het inrichten van de openbare ruimte, in het bevorderen van sporten en bewegen op school, in het stimuleren van minder actieve groepen in de samenleving en, uiteraard, in het faciliteren van (on)georganiseerde en commerciële sport. Ook voor de gemeente is het gezond om te investeren in sport en bewegen, want gezonde inwoners met veel contacten hebben minder zorg nodig.

D66 wil een gemeente waar iedereen toegang heeft tot goede sportvoorzieningen.